نیروی انتظامی، از اجرای قانون جدید راهنمایی و رانندگی تا امنیت مرزها
نوشته شده توسط : xmovies

به گزارش خبرنگار اجتماعی ایرنا، ایجاد امنیت مطلوب در كشور به رغم بیشترین تهدیدات در سال جاری، افزایش مبارزه با جرایم سازمان یافته و جدید، مبارزه با باندهای مافیایی مواد مخدر بویژه مواد مخدر صنعتی و كنترل مطلوب مناطق مرزی كه در اختیار نیروی انتظامی قرار دارد نیز از دیگر فعالیت های این نیرو در سال جاری است.

در این گزارش مروری گذرا بر عملكرد نیروی انتظامی در سال 90 خواهیم داشت.

*** پلیس راهنمایی و رانندگی و بیشترین ارتباط مردمی

پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی از پركارترین واحد های ناجا است كه به واسطه نوع فعالیت، بیشترین ارتباط را با مردم دارد.

رفت و آمد بیش از 14 میلیون خودرو و هشت میلیون موتور سیكلت در معابر عمومی كشور، این ویژگی را برای پلیس راهنمایی و رانندگی به وجود آورده است كه حداقل با 22 میلیون نفر مالك یا راننده این وسایل نقلیه در ارتباط مستقیم است.

چهار اولویت در سال جاری درمجموعه فعالیت‌های پلیس راهور یعنی به روز كردن قانون جدید راهنمایی و رانندگی،‌ ارتقا و تعالی رفتار پرسنلی، انجام اقدامات فرهنگی و آموزش همگانی و توسعه فناوری ها و استفاده از سیستم‌های كنترل هوشمند مدنظر قرار داشت.

مهمترین اقدام انجام شده در این نیرو كه در سال 90 اجرایی شد، قانون جدید راهنمایی و رانندگی است كه در دو مرحله عملی شد.

مرحله نخست از اول اردیبهشت ماه و با محاسبه نمرات منفی برای متخلفان رانندگی آغاز شد و مرحله دوم این قوانین نیز كه اعمال نرخ های جدید جرایم راهنمایی و رانندگی بود، از دی ماه همین سال شروع شد.

كاهش تلفات حوادث رانندگی در سال 90 به میزان 5/14 درصد از دیگر دستاورد های مهم پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی در سال 1390 است.

همچنین آمار مصدومین حوادث رانندگی در سال 1390 حدود 5/6 درصد كاهش داشته است كه این كاهش این آمارها یكی از نتایج اعمال قوانین جدید راهنمایی و رانندگی است.

بر اثر اعمال این قانون، همچنین آمار تصادفات رانندگی 20 درصد كاهش یافته است.

كنترل الكترونیكی بر رفتار رانندگان یكی دیگر از برنامه ها و اولویت های كاری پلیس راهنمایی و رانندگی در سال جاری است كه همچون سال های گذشته با جدیت بیشتر پیگیری شده است.

این محور كاری پلیس راهور با هدف جریمه نیست، بلكه شرایط فعلی جامعه به گونه ای است كه امكان حضور ماموران راهنمایی و رانندگی در معابر اصلی و فرعی برای مقابله و برخورد قانونی با متخلفان رانندگی میسر نیست.

نیروی انتظامی معتقد است با استفاده از فن آوری نوین و ابزار های الكترونیكی، علاوه بر كاهش میزان تخلفات و به تبع آن سیر نزولی میزان تصادفات و تلفات، فرهنگ رانندگی همگانی نیز باید ارتقا یابد تا در این رهگذر بتوانیم به اصل پیام قانون كه 'ایمنی' است، دست یابیم.

تنها نگرانی موجود در این زمینه افزایش شدت تصادفات در حوادث رانندگی است كه عوامل انسانی، ایمنی خودروها، ایمنی راه ها و جاده ها و درنهایت سیستم نجات، امداد و درمان مصدومان و مجروحان در میزان شدت تصادف دخیل است.

در سال گذشته به ازای هر 100 تصادف 43 نفر كشته و مجروح شدند، اما در سال جاری این میزان به 52 نفر كشته و مجروح افزایش یافت.

در سال 1390 معابر عمومی كشور شاهد حضور بیش از چهار درصد خودرو جدید بود و بر اساس آمارها بیش از یك میلیون و ششصد هزار خودرو جدید شماره گذاری شده است.

البته ناگفته نماند كه در همین مدت بیش از یك میلیون گواهینامه برابر با 23 درصد افزایش در مقایسه با سال گذشته، صادر شده است كه بر این اساس، مشكل ترافیك همچنان با برجاست.

در سال جهاد اقتصادی و با كاهش میزان حوادث رانندگی، بیش از 10 هزار میلیارد تومان صرفه جویی را در اقتصاد كشور شاهد بودیم كه خبر خوشایند و امیدوار كننده ای است چرا كه بیانگر كاهش سرانه هزینه تصادف، كشته ها و مجروحین حوادث رانندگی برای هر ایرانی به میزان 120 هزار تومان در سال است.

*** افزایش امنیت، زمینه ساز جهاد اقتصادی

فرمانده نیروی انتظامی معتقد است عملكرد این نیرو در شكوفایی اقتصادی در سال 90 تاثیری مثبت داشته و تاكید كرده كه تامین امنیت لازم برای فضای اقتصادی كشور از اولویت های كاری ناجا در سال جاری برای رسیدن به اهداف پیش بینی شده است.

سردار 'اسماعیل احمدی مقدم ' درباره سال 'جهاد اقتصادی' و عملكرد نیروی انتظامی در حوزه امنیت اقتصادی خاطر نشان می كند نیروی انتظامی در حوزه اقتصادی همكار سازمان های اقتصادی دولت شامل وزارت اقتصاد و دارایی، بانك مركزی، وزارت صنعت، معدن و تجارت و نیز مجموعه های دیگری است كه در این حوزه فعالیت دارند.

وی یادآور شده است این نیرو همكاری بسیار خوبی با قوه قضاییه در این زمینه دارد تا امنیت فضای تولید و تجارت در كشور مهیا شود.

فرمانده نیروی انتظامی با بیان اینكه پلیس به دنبال مقابله با شكل‌گیری فساد در بخش‌های اقتصادی، برخورد با دلالان و باندهایی است كه به دنبال ایجاد توطئه كمبود هستند، تاكید كرده است خوشبختانه با تمهیدات در نظر گرفته شده این بازار به صورت كامل كنترل و روند صعودی را طی می‌كند.

فرمانده نیروی انتظامی با بیان اینكه پلیس به دنبال مقابله با شكل‌گیری فساد در بخش‌های اقتصادی، برخورد با دلالان و باندهایی است كه به دنبال ایجاد توطئه كمبود مصنوعی هستند، می گوید: خوشبختانه با تمهیدات در نظر گرفته شده این بازار به صورت كامل كنترل و روند صعودی را طی می‌كند.

احمدی مقدم با بیان اینكه در مجموع در این زمینه توفیقات خوبی به دست آمده است، می افزاید: خوشبختانه با تمهیداتی كه مسوولان اقتصادی و حضور نیروی انتظامی تا حد زیادی مشكلات اقتصادی به وجود آمده در بازار سكه و ارز كنترل شده و روند رو به بهبود است.

*** ایران در سال 90، امن ترین سال را تجربه كرد

فرمانده نیروی انتظامی معتقد است سال 90 به رغم بیشترین تهدیدات علیه جمهوری اسلامی ایران، امن ترین سال در تاریخ ایران است.

سردار ' احمدی مقدم' می گوید كه امسال پلیس ایران، در اوج خود نسبت به همه تاریخ گذشته قرار دارد و وجه تمایز آن نیز نسبت به تمام پلیس های جهان، اخلاق مداری است.

فرمانده نیروی انتظامی می افزاید: بر اساس داده های آماری بسیاری از مواردی كه بر ناامن بودن یك جامعه تاثیرگذار است، در خلال سال های 1381 تا 1390 در ایران از روند كاهشی برخوردار بوده است.

احمدی مقدم همچنین موضوع افزایش امنیت در ایران به رغم وجود تهدیدات فراوان را موضوع تحقیق پژوهشگران در مراكز علمی جهان می داند و تاكید می كند: مراكز تحقیقاتی جهان این سوال را مطرح می كنند كه چگونه جمهوری اسلامی ایران با وجود تهدیدات فراوان، ضریب امنیتی خود را حفظ و حتی آن را افزایش می دهد.

سردار احمدی مقدم یكی از موضوعات مهم افزایش امنیت در ایران را كاهش آمار تلفات حوادث رانندگی می داند.

***گسترش نیروی مرزبانی دریایی برای حراست از مرزهای آبی

مرزبانی نیروی انتظامی در سال 1390 علاوه بر كنترل مرزهای خاكی و آبی كشور توجه خاصی به گسترش مرزبانی دریایی داشت تا هر چه بیشتر اقتدار خود را در این مرزها نشان دهد.

تجهیز مرزبانی دریایی در اولویت كاری نیروی انتظامی قرار دارد و از سال 90نیز جذب دانشجو برای تربیت و فعالیت در یگان های نیروی مرزبانی دریایی آغاز شده است تا این نیرو تخصصی شود.

مرزبانی نیروی انتظامی همچنین برای خودكفایی در زمنیه تجهیزات به ساخت و ساز امكانات مورد نیاز روی آورده است كه می توان به ساخت شناور 'گلف' اشاره كرد.

در این نیرو، واحد مهندسی رزمی مرزبانی دریایی تشكیل شده است تا در نگهداری استحكامات مرزبانی دریایی نیز مستقل شود.

فرمانده نیروی مرزبانی ناجا درباره تقویت نیروی دریایی مرزبانی می گوید: بزودی رزمایش مرزبانی دریایی نیروی انتظامی در آب های خلیج فارس برگزار خواهد شد كه در این رزمایش از تجهیزات جدید این نیرو رونمایی می شود تا گام مهمی برای تسلط بر مرزهای آبی كشور برداشته شود.

سردار ' حسین ذالفقاری' به برقراری ارتباط این نیرو با صنایع كشور برای ساخت تجهیزات مورد نیاز اشاره می كند و می افزاید: تاكنون انواع مختلفی پهپاد برای مرزبانی ساخته شده است كه كارایی برخی از آنان با توجه به نیاز این نیرو قابل قبول است.

وی با بیان اینكه مدل های جدیدی از این پرنده ها را به طراحان سفارش داده ایم، اضافه می كند: استفاده از پهپاد و بالن در نیروی مرزبانی برای كنترل دقیق تر مرزها حتمی است و پیشرفت های خوبی در این زمینه داشته ایم.

** تحولات بزرگ در آینده مرزبانی با استفاده از فن آوری های نوین

فرمانده مرزبانی نیروی انتظامی در تشریح دیگر فعالیت های سال 90 این نیرو به طرح های 'شورای مرز'، ' تقویت مرزبانی' و 'مكانیزه معابر رسمی' كشور اشاره می كند و می گوید: تحولات بزرگی برای كنترل دقیق مرزها در راه است كه با نهایی شدن آنها، شاهد كاهش بسیار زیادی در قاچاق كالا و انسان در مرزها خواهیم بود.

وی درباره طرح ملی 'مانیتورینگ مرزها' می گوید: در آینده نه چندان دور امكان مشاهده و كنترل همه مرزهای كشور با استفاده از تكنولوژی پیشرفته در داخل شهرها، مراكز استان ها و حتی از تهران فراهم خواهد شد.

این مقام انتظامی درباره همكاری های مناسب ایران با كشورهای همسایه برای افزایش كنترل بر مرزها می افزاید: هم اكنون همكاری های خوبی با كویت، قطر، امارات، عربستان و عمان داریم و نشست های گارد ساحلی به صورت مداوم با آنان برگزار می شود.

به گفته وی، تلاش می شود ارتباط بی سیم میان ایران و كشورهای حوزه خلیج فارس افزایش یابد و جمهوری اسلامی ایران در حوزه مرزبانی با عراق نیز در عالی ترین روابط قرار دارد.

اجتمام** 1379**1572





:: برچسب‌ها: دریا ,
:: بازدید از این مطلب : 301
|
امتیاز مطلب : 16
|
تعداد امتیازدهندگان : 5
|
مجموع امتیاز : 5
تاریخ انتشار : یک شنبه 28 اسفند 1390 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: